lördag 19 mars 2011

Att pruta på hemma plan

Jag tänkte behandla prutandets konst i detta inlägg. Många prutar utomlands men inte här hemma! Detta är ju lite synd då det finns MASSOR av pengar att spara.

Mitt bästa tipps är att leta defekter på varor. Fungerar på kläder, böcker och i detalj handeln. Men även i möbelaffärer råder samma princip.
Jag brukar kunna pruta ner med ca 20% på detta sätt. På Bokia har jag prutat ner böcker, bara för att omslaget har varit "fult" så som fläck, reva eller vikta sidor. På H&M har jag prutat ner en tröja med ca22% bara för att tröjan hade en liten smink fläck ^^ (vilket gick bort i tvätten)
På skor kan man alltid pruta på utställnings skorna. Jag brukar skylla på att dom är för stora och har slitits lite =) fungerar alltid! Jag har bla köpt skor på Nilson där ursprungs priset var 300kr. Jag lyckades köpa två par för 150kr! Alltså 450kr billigare. Detta är iof inget nytt och går säker att applicera på andra saker tex bilar och båtar.
Dessa skor var det. Är lite till åren men eftersom det är läder blir dom bara snyggare med tiden

På el prylar är det samma princip. Jag lyckades pruta ner en laptop för 4999kr till 3000kr bara för att den datorn hade varit på utställning. Jag fick även datorn installerad och klar. Detta får man annars betala extra på! Samt lyckades jag få garanti med hänvisning på konsument lagen. Som allt skulle datorn ha kostat 4999kr+300kr+200kr=5499kr men som sagt var jag fick den för 3000kr.
Vist är den fin, inköpt januari 2010

I mat affärer prutar jag på priset om tex grönsakerna är lite "fula". Jag kan även pruta på att datumet närmar sig eller att förpackningen är "dålig"(bucklig är en klassiker dock inte på konserver). Man kan även be om att få varor som ska slängas/plockas bort. Är du lite samvetsgrann kan man erbjuda ett skam bud på det. När jag hade kanin fick jag drösvis av grönsaker som var "dåliga". Ställen som fungerar bra är Konsum, lokala producenter, granngården och torg stånd. Fungerar säker ypperligt i blomsteraffären eller plantmarknaden.

Söta underbara Morran Morrhårsdotter

Jag har även lyckats pruta på en lägenhet bara genom att charma. Ursprungspriset var 40000kr men jag fick den för 28000kr. (och som ni alla vet sålde jag den för 38000kr) Bäst fungerar charm på loppisar, second hand, antik affärer, antikvariat och mot privat personer. Men även restauranger går att charma sig in. 

Min gamla lägenhet

Jag har lyckat få både mat och vin i priset. Det bästa är att komma precis innan dom stänger och då antingen få maten billigare eller vin på köpet. Samma sak hos bagare. Kom precis innan stängning så ska du se att du får den där bullen billigare! För övrigt fungerar detta på alla ställen som erbjuder service. Har lyckats pruta ner ett hotellrum i Sveg. Ursprungspriset var 1999kr men jag fick det för 500kr (med frukost!) bara för att ägaren tyckte synd om mig. På stora hotell är dom mer villiga att gå ner i pris. Antar att det är för att dom har fler marginaler att ta av, än för mindre privatägda har. I värsta fall kan du alltid fråga efter om dom kan ge något. När jag gav min sambo en övernattning på ett hotell fick vi champagne, frukt och godis extra. 

Vi fick en hel korg med frukt, godis och skumpa!
  
Jag har en massa tipps om prutning, då jag har gjort det till en konstform. Pruta är nästan samma sak som att sälja, bara det att här är det du som köper. Psykologin är det samma precis som spelet. Det ända som skiljer är strategin och utgångsläget.
Det viktigaste när man prutar är att vara trevlig, snäll, glad, ödmjuk och lite fräck. Om man är obekväm i hela situationen kommer även den man pratar med att bli det. Tänk dig att den du talar med är en spegel, sänder du positiva vibbar kommer du även att få positiva svar tillbaka. När du ska pruta försök att tala med en ur personalen, som ser trevligast ut, och inled genom att säga nåt positivt. Antingen om affären, vädret eller något annat neutralt. När du sätter i gång, läs av läget och leta efter signaler. Tänk på att du är kund och bara det gör att du är i överläge =)
Bäst är så klart att tala med ägaren/chefen/krögaren eller butiksinnehavaren. Gå så långt upp du kan, för bästa resultat. Det är oftast dom som kan sänka priset rejält för dig. Försök även i största mån att bli vän med affären. Om dom känner dig (du är en trogen kund) så är dom mer begärliga att sänka priset för dig. Vem kan säga nej till sin kompis. Alla affärer har personal rabatt och alla restauranger har personal priser på maten, tänk på det när du prutar!

Nåt som inte fungerar är att vara otrevlig, osäker och skitig klädd. Det är även en dum idé att klaga på varorna på ett obehagligt sätt. Alltså inte skrika eller vara stöddig. Första intrycket är viktigt så är du i prutar taget, försök att se hel och ren ut samt stora leendet på! 

Charmtrollet Lisbeth, vem kan säga nej då?! ^^ bilden är från i sommars.

Jag skulle vilja på stå att allt går att pruta. Från hus, resor, el, bredband, räntan, mobilabonnemang till mat. Det är bara din fantasi som sätter gränser.
Jag hoppas att alla ni som läser detta gör ett ärligt försök nästa gång ni är ute och handlar. Det värsta som kan hända är att dom säger nej, och det är ju inte få farligt! =) Sen kan du ju alltid tänka på att du är kund hos dom och det är i deras intresse att du handlar hos dom.
Lycka till med prutandet nu och kom i håg att ha kul!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar