onsdag 18 januari 2012

God morgon, god morgon!

Som ni kanske vet har jag börjat en ny diet som heter LCHF. ( jag brukar komma säga lucifer dieten, lite skämtsamt) Jag har nog aldrig förstått hur nära denna diet jag har ätit i mitt liv. För mig passar det helt utmärkt att tex äta bea med sallad, brukar ju hitta på att äta något liknande tidigare. Så för mig var det som att hitta hem....


 Tyvärr kommer det att bli svårt att säga adjö till potatis, jag som älskar potatis i alla dess former. Kokt,stekt, rå stekt, gratinerat, bakat och friterat... Mums!


Så gott!


Samma sak med ris, hur ska jag kunna leva utan sushi??! Men det får gå. I värsta fall får jag försöka hitta på något som kan ersätta dom. För det är väl egentligen bara riset som inte är okej.... Hummm tål att klura på.
Nu såhär i skrivande stund kommer jag ju på att det finns något som heter "sashimi" som är sushi utan ris... Åh det måste ju gå att få till en hyfsad god rätt. Får återkomma om det =)


Ska klura ut ett recept som är LCHF´s anpassad


I alla fall igår testade jag att äta tacos enligt LCHF´s metoden. Kom fram till att göra kryddmixsen själv då kolhydraterna ligger på 53g. Varje påse är 40g det blir 21.2/st sen ska det ju blandas ut 400-500g köttfärs som sedan delas på 4. I slutändan blir det 5.3 kolhydrater per portion.  Så här är det bara att välja ( Färdigköpt med druvsocker eller hemma gjort. Här kommer ett recept på det!

Taco krydda till köttfärs.
1.5 tsk    salt
2 tsk      chillipulver
2 tsk      paprikapulver
1 tsk      vitlökspulver
1 tsk      lökpulver
1 tsk      spiskummin
2 krm    cayennepeppar



Guacamole 
2 avokado
1 liten citron
1 urkärnad röd spansk chilipepparfrukt
1 riven vitlöksklyfta
1 nypa salt



Salsa 
ca 500g hackade tomater (färska eller en burk)
1 tesked tomatpure
½ del vatten
1 finhakad lök
1 vitlöksklyfta
1-2 chili med frön ( välj styrka själv genom att köpa den chilin som passar er bäst)


Bland och smaka av med : salt, spiskumin och oregano.


Såhär gott blev det!




Nu daggs för frukost och sedan en powerwalk innan jag gör dagen. Ses när vi ses. Åter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar