onsdag 25 januari 2012

Jag går ju som sagt  var på lchf just nu och tänkte därför dela med mig om mitt upplägg.

Veckans matsedel:
Frukost: scramble eggs, bacon och smoothies. 

Sön

Lunch: Fetaostbiffar med brysselkål.
Middag: Grillad Kyckling med tzatziki och sallad

Mån:
 Lunch: kyckling (gårdagens) sallad
Middag: Chili con carne med creme fraiche

Tis:
Lunch: Kronärtskocka med vitlökssmör
Middag: Thailändska fisk kakor med sallad

Ons
Lunch: Omelet med paprika,lök och parmesanost
Middag: Renskav med blomkålsmos och kantareller

Tors
Lunch: Fetaost biffar med böngrodds sallad
Middag: Korvstroganoff

Fre
Lunch: Rester 
Middag: Trattkantarell soppa med parmesanchips

Lunch: Rester
Middag Kasslergratäng

Frukost: Jag älskar att göra "rörda ägg". I mitt recept tar jag en skvätt grädde i smeten. Börjar med att skruva upp värmen på 6:an, när pannan börjar bli varm går jag ner till 3.an, precis på slutet skruvar jag ner till 1:an. På så sätt får man perfekta ägg som är härligt krämiga. 

Söndag: Lägger upp receptet på biffarna. Var busenkelt att laga. Jag gör en stor satts och fryser in biffarna. Skönt att ha hemma och bara ta upp efter behov.

För 4 port

500g blandfärs (eller lammfärs)
1 dl grädde
1 ägg
150g fetaost
(hakade soltorkade tomater eller oliver)
salt, oregano och peppar

Smula ner osten, hacka tomaterna och blanda ner allt med färsen. Rör ner ägget och ½ dl grädde. Krydda efter smak. Forma smeten till biffar. Låt vila i kylen en sund. Stek biffarna som vanligt. Ta upp biffarna och ha i ½ grädde i pannan. Vispa i hopp och koka i hopp till en krämig sås. Smaka av med buljong och ev mer kryddor. Servera med lättkokt brysselkål

Måndag: Recpetet på chili con carne är nästan det samma som "orginal receptet" Jag tar soja bönor på burk som innehåller kolhydrater 5,8g. Ser inte så härligt ut när man öppnar burken. MEN häll upp bönerna i ett durkslag (turkslag) och skölj tills "gelén" är borta. Om du helt enkelt inte klarar av gelén, så blötlägg bönorna själv och skippa att köpa dom på burk. Jag serverar min gryta med "turkisk meze matyoghurt" som innehåller 3,5g kolhydrater. 


Tisdag: Jag är otroligt bekväm av mig och kokar mina kronärtskockor i micron =) Jag lägger dom i en tättsluten burk med en skvätt vatten, micra i 12minuter. servera med vitlöks smör och en skvätt citron (kan uteslutas) 


Till middag blev det ett påhittat recept på thailändska fisk kakor.

250g kolja/tork/hoki file/lax
150g räkor
1 msk röd currypasta
½ kokosmjölk (jag tar den feta delen längst upp i burken)
1 msk lime blad (blötlagda och sedan finhackade) 
2 msk koriander
1 msk ingefära
1 spansk peppar
1 ägg
1 lime
50g mandel
kokosflingor
rapsolja

Börja med att göra mandel mjölet genom att mixa mandel till ett pulver.
Ångkoka fisken lätt och dela den med en gaffel. Mixa fisken (i en matberedare) med ägg, kokosmjölk, currypasta, lime blad, spansk peppar, koriander och riven ingefära. Hacka räkorna ( jag tog frusna räkor och handskalade dom, rekommenderar inte räkor i lake) och blanda i. Forma smeten till biffar och låt dom vila i kylen i ca 30minuter. När detta är klart pannera bullarna/biffarna i en blandning av mandelmjöl och kokosfingor (hälften av varje sort). Stek biffarna gyllene. Servera med sallad och lime.



Det var allt för mig. ha det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar