torsdag 26 januari 2012

Recept

Kastar upp lite recept igen.... Först ut är renskav med gräddig kantarellsås med blomkålsmos.

1 paket renskav (tinad)
½ gul lök
1 burk "creme bonjour kantarell"
1 burk kantareller eller färska ca 100g (gott med mycket om man har den lyxen, så vräk på med färska kantareller)
1 dl grädde
1 dl frysta eller färska lingon
1-2 enbär
salt, rostad vitlöks flingor och peppar

Fräs löken och kantarellerna tills dom är mjuka. Rör ner renskaven och stek tills den är genomstekt. Ha i creme bonjour (hela), enbären samt grädden. Låt koka in till en tjockare konsistens. Efter halva tiden lägger du försiktigt i lingonen. Låt inte lingonen koka sönder, utan det är snyggt om dom får vara lite halv färdiga. Smaka av med kryddor. Servera med blomkåls mos/pure och några söta tomater

Blomkåls mos/pure
1 blomkålshuvud
½ dl grädde
50 g smör
riven parmesan ost
salt och peppar efter smak

lägg en hel blomkålshuvud i kokande vatten. låt blomkålen koka tills den är mjuk. Dela den i mindre bitar och mixa med ½ dl grädde, 50g smör, salt, peppar och riven parmesan ost. Mixa allt tills moset är slätt.

super gott!

Här kommer ett recept som kanske inte är klassat som lchf men väldigt nyttigt och kalorisnålt samt fettsnålt. Detta är en av mina älsklings rätter!

Thailändsk biffsallad

800 g-1kg kött ( ta ett mört kött, i detta fall tog jag kalvkött men oxfilé är också bra att använda sig av)
2 msk pressad citron
2 msk fisk sås
½ torkad chili, eller 1 färsk chili i valfri styrka 
1 paprika
1 rödlök
1 msk  färsk ingefära ( riven)
1 kruka koriander
½ salladshuvud
3-4 delade körsbärstomater 
1 strimlad morot
(2 msk färsk hackad mynta)

Gnid in köttet med salt och lite peppar. Rosta biten i ugnen med kött termometer. jag vill ha mitt kött lite rosa och väljer att ta ut den runt 65 grader. Vid 75 grader är köttet genomstekt. Packa in köttet i folie och låt det vila. Under tiden gör du dressingen på citron, fisksås, ingefära och chili ( här brukar visa ta i lite socker men jag skippar det då jag tycker såsen blir godare och nyttigare utan det) Hacka rödlöken (skivor) och låt den marineras i dressingen. Förbered salladen, dela tomaterna hacka dom färska kryddorna. Jag tycker det är snyggt att göra långa skivor på min morot. Detta gör jag enklas med en hosthyvel som jag skär långa strimlor med. Nu bör köttet ha vilat klart 10-15 minuter. Skiva upp köttet så tunt som möjligt i långa strimlor. Lägg upp snyggt och häll över dressingen. Nu kan man äta rätten MEN den vinner på att vila ytterliggare en stund så att köttet kan dra åt sig alla smaker. Duka upp snyggt och stressa inte, denna rätt ska avsmakas med andakt och njutas långsamt!

Mums!

bild på min "chili con carne". Receptet hittar du i mitt tidigare inlägg

Vissa dagar så som helger lever jag ett dekadent leverne. Då unnar jag mig lite delikatesser. Jag är otroligt svag för parmaskinka och honungsmelon. Jag hamnar oftast i sängen hela förmiddagrana ätandes på detta medans jag tittar i mode/inrednings magasin. Aaaah sweet life! 

japp ni ser rätt, siden lakan är min melodi =)

Det var allt, vi ses när vi se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar