fredag 21 januari 2011

Hel lax i foliepaket

Dagens mat tipps!

I bland har man den lyxen att få en hel lax av svärfar. Han har en fiskeverksamhet där det i bland måste "fiskas" ur. I veckan fick jag således tre stora laxar ( i en lax sak =). Jag tackar för det!

Det känns så bra att äta helt ekologisk fisk, som man vet har levt i bra förhållande. Att simma runt i en sjö och bli matat med massa god fisk mat, måste man väl ändå säga är ett bra "fisk liv". Överhuvud taget är jag ett stort fan av ekologiska produkter. Ett för att dom smakar bättre, två för att man kan äta med gott samvete och tre för att man hjälper till att stötta lokala producenter. ( framför allt är det ju miljövänligt).

I bland bli jag ifråga satt, när jag säger detta. Då brukar jag ställa några frågor till dom, som är:
Varför äta något som måste fraktas över halva jordklotet när det finns i Sverige, varför äta djur som har lidit och varav köttet smakar blaskigt och varför inte hjälpa lokala bönder ( producenter).

Sen säger jag lite motargument så som:
Det är även så att arbetarna i u-länder blir exploaterade och jobbar i helt oacceptabla förhållanden. Vilket jag tycker är fel!
Är det rätt att sådana produkter konkurrerar ut andra produkter som uppfyller dom kraven? Det är vad som händer när du köper det billigaste.
Är vi verkligen så snåla att vi inte kan betala några kronor mer för krav märkta, ekologiska och närproducerade varor?

Oftast får jag svaret att man inte har råd, att mat kostar mycket. Jag svarar då med :
Att vara en medveten konsument behöver inte kosta skjortan. Jag brukar göra som så, att om jag inte har råd så köper jag inte köttet. Då går jag hellre på helt vegetarisk kost ( som är i vissa fall nyttigare) tills jag har råd att köpa köttet. Vegetarisk kost är i längden billigare och att då köpa till ekologisk kött, säg en till två gånger i veckan, är mer ekonomiskt. Än att köpa billigt kött ( tex euro shopper, eldorado osv) varje dag.

Om den man talar med blir intresserad kan jag då dra upp en liten grov skiss på hur mycket en "vanlig" mat påse kostar jämfört mot en "vänligare" påse. Summan av kardemumman, blir att den vänliga påsen är billigare.
Åh andra sidan handlar det om medvetenhet, en gnutta planering och att laga mat från grunden.

ekologisk och glad gris!

Så nu har ni fått höra min åsikt i detta, över till receptet. Det är hel lax i folie med quinoa sallad. För alla dom som inte vet vad denna fantastiska grej är så kommer en kort beskrivning.

"Quinoa är en ört som växer vilt i Sydamerika. Växtens frön är ätliga ( dom man äter) och är ett bra val av födointag med tanke på deras näringsvärden. (Innehåller nästan allt en människa behöver). Finns i olika färger och storlekar. ( jag har en blandning av alla i salladen men ta vilken du vill ha). Quinoa började odlas av Inka-indianerna. (dom som anser att jorden går under 2012!) "

 

Detta behöver du:

En hel lax ca 1 kg
1-2 citrongräs
100g persilja
100g asiatiska frysta kryddor (finns frysta paket i affären)
2-3 citron och lime
½-1 spansk chili
1 dl vatten eller vitt vin

Till en stor sallad:
Gurka
2-3 tomater
½ isbergssallad
2 dl quinoa
1 röd lök
oliv olja ca 1dl
2 lime ( citron) saft
100g ruccola
2 rivna morötter
En halv röd paprika
salt
peppar
oregano
basilika
timjan

Gör i ordning quinoan enligt anvisning.
Rensa och fjälla fisken. Gnid in salt och peppar på hela fisken, både utvändigt och invändigt. Krossa citrongräset med baksidan av kniven. Gräset ska vara hel eller i två delar. in hacka halva chilin ( bäst att vara lite försiktig, man vill inte att fisken bara ska smaka starkt) Grovhacka persiljan och stoppa in den med citrongräset, chili och asiatiska kryddorna i fisken. Pressa på limen. Skiva upp citronen i "ringar" och lägg ovanpå fisken. Slå in fisken i folie och häll i ca 1 dl vätska (i mitt recept är det vatten men vitt vin går också bra) Lägg i en form och in i ugnen på ca 200 grader i ca 20min

Gör i ordning salladen genom att skölja och hacka alla ingredienser. Blanda dressingen genom att pressa citronen i oljan. Smaka av med salt, peppar, basilika, oregano och timjan. Blanda allt med quinoan och dom rivna morötterna.

Servera laxen hel från ugnen med salladen, använd en sked för att få upp det goda "spadet" från fisken.

ÄT OCH NJUT!

 




3 kommentarer:

  1. Hej snuttan!
    Jag tänkte bara säga att du faktiskt inspirerar mig som fan! Jag är JÄTTEDÅLIG på att äta frukost och sånt. Jag äter en gång om dagen, och har så gjort i hela mitt liv, för det är så vi alltid gjort i min familj. Mamma eller pappa lagar en stor lunch, och vill man ha mer under dagen så fick man fixa det själv. Och det gjorde man ju inte :P
    Dessutom är jag såå trött hela tiden. Beror ju mycket på min sjukdom också, men myycket på min kost. Jag sover minst 12 timmar varje natt och vaknar ofta långt in på eftermiddagen. SÅ jävla deprimerande! Sen har jag ju pga sjukdomen väldigt svåra sömnproblem, så ibland kan det gå veckor utan mer än 2 timmars sömn per natt också, och då fungerar inte ens sömntabletterna jag har utskrivna. :/
    Förhoppningsvis har jag en praktikplats på förskola klar som startar den 8e februari. Innan dess har jag bestämt mig för att jag fan ska komma igång och bli piggare och friskare så jag orkar! PÅ måndag får jag pengar, då ska det inhandlas nyttig mat,men mycket inspiration ifrån dina recept (fast utan köttet då så klart;)
    Fortsätt skriv så fortsätter jag läsa och BRA JOBBAT BRUDEN! <3

    SvaraRadera
  2. Vad kul att höra! Ja vanor kommer tidigt i livet, har man vuxit upp med vissa saker har dom en tendens att följa med en livet ut. Förhoppningsvis blir du piggare av att få in bra matrutiner och normal blodsocker kurva.

    Självklart beror en hel del på din sjukdom men även om man har ont är motion bra (lätt). Jag började med promenade på ca 5km i rask takt. Du skulle ju kunna börja med 3km promenad i medel tempo, vilket skulle ge resultat på sikt.( satsa på en tidpunkt som du tror att du kan promenera varje dag vid. det är lite som p-piller. Fast förhoppningsvis blir du inte gravid om du råkar missa din dagliga motion ;)
    Förhoppningsvis blir du tröttare på kvällen och vem vet kanske mindre ont i muskler/leder?!

    Men vad kul att du ska ut på praktik! You go Vännen! Hoppas att det blir bra och så. du får berätta mera när vi ses.

    Jag tänkte lite på dig denna vecka och lade in lite flera vegitariska recept. Oftast när man handlar är det en stor kostnad i början men den blir mindre på sikt. Sattsa på storpak när det gäller spanmål och allt som inte behövs vara färskt. Grönsaker köper jag engång i veckan. Lidel har sin leverans på onsdagar och även asiat butiken. ICA maxi har sin på Tisdag och willys tror jag är på torsdag. Gå till den affären som du handlar mest i och fråga. Dom kan även special beställa hem varor om man frågar snällt.

    Sedan vill jag bara säga att jag gärna simmar med dig då det är skön motionsform och skonsam för lederna. Tror att det kan vara en bra träningsform för dig. Åh jag är bara glad att få en "motions vän"

    Ha det gott vännen så ses vi i basängen! KRAM

    SvaraRadera
  3. Saved as a favorite, I really like your site!

    Here is my blog - teeth whitening kits (http://thedentistnews.blog.fc2.com)

    SvaraRadera