lördag 4 januari 2014

Personlig tränare

Tänkte skriva att jag har skaffat mig en personlig tränare, pt, som det så fint kallas. Eller rättare sagt, det är mer som en hälsocoach. Jag började någon gång där i början av december. Anledingen var mest att jag var hösttrött och en smula seg. Fick tipps som att äta D-vitaminer och röra på mig. Sagt och gjort...

Tanken är att jag ska gå 12v och varje vecka trappa upp aktiviten. Föra dagbok och träffa min PT en gång i veckan, för nya uppgifter och peppning. Först tänkte jag nog att det var lite löjligt MEN det har hjälpt hittills.  Dels för att jag börjar på "nybörjare" samt att jag får övningar som är precis inom rimliga gränser.

 Första veckan var det promenader i raskt takt 3gånger i veckan på 10min  (Power walk) För att komma in i det hela. Samt massa samtal om motivation, önskningar och mål.

Andra veckan utökades pw med 30min fyra gånger i veckan samt 1minuts intensiv övning så som stepp (spring allt vad du har uppför en trappa, ner upp, ner upp... ja ni fattar), armhävningar (hela kroppen helst) och intervaller (springa mellan punkt a och b). Dessa övningar ska jag göra varje dag...

Tredje veckan (vilket jag är i nu. Blev ett avbrott pga jul och nyårshelger) Nu är det 2st 40min pw och 2st 30min lätt jogging (eller simning, eller styrketräning) 4min intensiv övning (samma som tidigare) + 1min plankan eller situps på pilats boll.

Under hela tiden har jag kontakt med min pt och får hjälp. Helt ärligt, varför har jag inte gjort detta tidigare? Är hur bra som helst, man blir motiverad, får stöd, experthjälp och känner sig sundare :) Plus att humöret höjs, tröttheten har försvunnit och jag börjar få mer energi över.

Under nästkommande vecka (4) blir fokusen på kosten. Känns lite nervöst (ser framför mig hur hon förvandlas till Anna skipper och rasar över allt jag har i kylskåpet) men det mesta vet man ju om, problemet är bara att göra det och leva efter det :O
Det var allt för mig! Vi synes och höres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar