måndag 31 januari 2011

Veckans meny

olja 2005 "bakom scenen"

Jag måste börja med att be om ursäkt för att jag inte har bloggat på ungefär en vecka. Dumma mig. Kan inte skylla på något annat än ren och skär lathet. Varje dag har jag TÄNKT att nu minsann ska jag sätta mig ner och skriva. När man så sitter där funderar (i alla fall jag) på det där ultimata inlägget som är roligt, välskrivet, intressant och lagom personligt utan att bli navel åskådning, så kommer man inte på någonting alls. I ungefär det här läget tryter orken och glädjen över att blogga. Så jag har kommit fram till att två-tre inlägg i veckan är bra, det borde jag hinna, samtidigt blir det inget tvång och i slutändan ett bra inlägg ;)

För övrigt är det rätt mycket denna vecka som jag ska göra (vill göra). Först lite inlämningsuppgifter till skolan, sen planering om argumentations teknik och hur man håller en diskunion (ska alltså vara kusrledare inom dessa ämnen). Utöver det har jag ansvar för planeringen av hela kursen för alla mina "nybörjar" politik kamrater. Efter det är planen att jag ska anordna någonting för Internationella kvinnodagen som är i mars ( sådana här evenemang har en tendens att växa sig större än sig själv, tyvärr ) Vilket kommer att bli intressant och roligt att jobba med, även om det tar på krafterna. Mitt i allt detta måste jag komma ihåg att andas, vara närvarande och leva :P

Som ni märker är jag en person som har tendenser att ta på mig massa saker, till mitt försvar blir dom JÄKLIGT bra gjorda samt att jag gillar att ha ansvar. Jag växer själv som person och känner hur jag utvecklas. Tror jag trivs bäst i pressade och stressade situationer. Dock handlar det om balans, att inte bli utbränd och kunna delegera i det läget. Någon som vill anställa mig? Jag är en arbetsmyra som mer än gärna gör uppgifter utöver mina egna, är en god kollega och försöker i alla lägen att hålla en god stämning på arbetsplatsen ^^ Vist låter jag som den perfekta medarbetaren, lite pretto varning, men sån är jag.
...............................................................................................................

Börjar med mitt "riktiga" inlägg om hur jag har tränat denna vecka. Försöker satsa på fettförbränning, kondition och lite styrketräning. 



Måndag: Gick jag fram och tillbaka till Lunedet vilket är ca 22.66km. Blev en rejäl promenad, var ute från 10.30 till 15.30 Försökte gå snabbt i intervaller men i bland måste man stanna upp och njuta. Vädret var otroligt vackert och jag kände mig väldigt rofylld när jag kom hem. 
Tisdag: Boxning med sambon ( för övrigt en billig men effektiv parterapi =) Njöt av att få ta ut mig rejält. Vilken träningsvärk jag hade efteråt!
Onsdag: Power walk ca 10km
Torsdag: Power walk på morgonen och ett 30minuters core pass på eftermiddagen.
Fredag: Träningsvärken från boxningen gick precis över vilket gjorde att jag gav mig i tu med styrketräningen. Körde ett gammalt pass som inkluderar hela kroppen. Men lade till bänkpress som jag fick hjälp med av ägaren. Den var grymt jobbig. Blev lite besviken på hantlarna som jag för några år sen tog 20-22 kg och nu bara 10- 12 kg. Antar att sådant kommer eftersom det borde sitta i mitt muskelminne.
Lördag: Vilodag. Tanken var att simma men jag var slö och åkte iväg ut på landet och bastade i stället. =)

Söndag: Lång promenad med sambon. Vi skulle gå den vanliga rundan men eftersom det var 0 gradigt, strålande sol och vindstila så råkade det bli en tur på sjön. Gick hela vägen bort från näset till sandviken samt ut till mitten av sjön. I bland är jag så glad att päronen bor precis vid sjön. Var där på en snabb kopp kaffe till mammas stora glädje. Turen var ungefär 12.51 km. Mätte upp en karta på eniro: http://kartor.eniro.se/m/IwGLk

När det gäller viktnedgången är jag rätt så osäker på hur mycket jag ska äta div hur många kaloriier jag bör få i mig. Med tanke på att jag nu tränar. Funderar på att uppsöka en dietist eller ännu bättre, någon som är bra på kost och träning. Vet ni vad en sådan heter och vart man ska söka??
Anledningen till att jag känner ett behov av det, är för att jag har en gnagande känsla av att jag gör "fel". Eller rättare sagt, jag går inte ner i kilo längre. Min tanke är ju att bli slank med definierade muskler. Försöker äta ca 1000-1500 kcal varje dag men dom dagarna jag tränar hårt, slutar intaget på ca 500-900 kcal, vilket är på tok för lite.

Men jag kör på sanningen att minska intaget med 500kcal för en viktnedgång på 1kg i veckan. Ska försöka se över hur jag lever mitt liv och kanske ändra på endel rutiner framöver. I alla fall så här ser det ut för förra veckan.

Midja: 81 ( där jag är som smalast på magen, ungefär under brösten)
Bröst: 103 ( mäter omkrätsen, rakt över bröstvårtorna)
Buk: 95 ( bilringen på magen, alltså nästan vid höften)
Lår: 56 ( måste vara alla löparrundor och promenader )
Arm: 34,5 ( skulle vara trevligt om denna del växte =)

Nu när jag ser hur det är borde jag kanske inte gnälla, jag drar ju i hopp mig varje vecka. Även fast jag nu har en känsla av att stå still i vikten så är det en rätt naturlig orsak. Jag bygger upp muskler!

Jag tänkte lägga upp matsedeln för denna vecka. har börjat vedkohandla och planera vilket jag tycker fungerar bra. Jag börjar med att titta på vilka ingridienser jag har hemma och vilka kampanjer det finns i affären. Sedan planerar jag och knåpar i hopp recept. Jag strävar efter att få i hopp måltider under 200-400 kcal.


Frukosten är ungefär det samma som tidigare. I bland äter jag fullkorns havregrynsgröt med mini mjölk och mosad frukt, andra dagar pannkakor med blåbär och keso ( helgerna). Men min vanliga frukost består i: Keso käckemacka med löskokt ägg, 200g frukt samt shake.

Lunch blir matlåda eller vissa dagar shake/bars. Detta beror ju så klart på vilken frukost jag har ätit samt om jag ska träna på eftermiddagen eller inte. Eftersom vi är två i hushållet beräknar jag recepten på 4 port eller mera. På helgerna vill jag helst göra storkok och frysa in.

Middag 

Måndag: Linsoppa med nybakt dinkelbröd ( vitlöks bröd )

Tisdag: Kassler gryta med färsk annans och rå ris ( en smalare version av den vanliga kassler gratängen. Hade tydligen massa kassler i frysen)

Onsdag: Bulgur sallad med tofu  ( mycket persilja, brocoli, ärtor, spenat och citron)

Torsdag: Indisk grönsaksgryta med mynta sås ( Med kvarg och mini mjölk i såsen)

Fredag: Fulkornspasta med räkor och tomat sås

Lördag: Hel lax i folie paket med quinoa sallad


Det var allt för mig. Vi ses när vi ses!!


Har för övrigt köpt mig ett nytt nagel lack, som jag har på händer och fötter. Kallar det "ärtgrönt" och får mig att bli glad varje gång jag ser på det. Tänk att så lite kan göra en hel del. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar