onsdag 9 mars 2011

Tavlor

Sitter och målar i soffan

Jag är inne i en period av målande just nu. Har jobbat på två tavlor, lite teckningar och har en massa idéer om "projekt" jag vill göra. Jag äslskar att måla i olja. Det är ju så klart lite krångligare att måla med det medlet, men resultatet blir så snyggt! När man jobbar i olja är tålamod nästan ett måste (jag har hört att det är en dygd...) Jag jobbar i olika strykningar, där tavlan torkas i mellan omgångarna. Torkningen kan 1-6 dagar beroende på hur mycket medel man har använt (terpentin eller olja). Oftast har jag flera tavlor igång samtidigt. En seriös ny, en oseriös ny och sen massa "äldre" motiv som är inne i sina stadium. Anledningen till att jag gör en oseriös samtidigt som jag gör en seriös, är för att jag tycker det är skönt att bryta av koncentrationen. På den seriösa tavlan anstränger man sig, jobbar hårt och blir allmänt slut. För att få tillbaka energi, ork och lust härja jag fritt på en annan tavla. I vissa fall blir mina oseriösa tavlor bättre än mina motiv tavlor. ^^

Så här jobbar jag med en seriös tavla. Först lägger jag i skuggan/orna (använder mig av blå färg). Nästa skikt jobbar jag med att få upp motivet i stora drag. I tredje strykningen går jag in på detaljer och jobbar med dom rickigt ljusa partierna. Sista omgången finputsar jag och justerar detaljer tills jag är nöjd. Allt som allt kan en tavla ta mellan en vecka upp till sex månader. Inser nu att jag kanske inte är den snabbaste/produktiva målaren i värden men vad gör det. Det viktigaste för mig är att jag blir nöjd.

Första och andra strykningen klar

Tredje klart nu är det inte mycket kvar!

 Målade över ett motiv där bara potatisarna blev fina. Får se vad det blir när det är klart!

Fick mina kläder från H&M i måndags. Var ett baota paket men till min besvikelse ville jag bara ha några saker. Förstår inte varför jag beställer därifrån. Det är inte ofta jag vill ha nåt där eller så är kläderna konstigt sydda. Jag sparade i alla fall kavajen, skorna och byxorna. Resten blev retur.



Det var allt för mig!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar