lördag 18 juni 2011


fyllda paprikor i ugn.

Jag kommer inte att skriva ut ett utförligt recept då detta hänger på hur många paprikor du har att fylla. Skulle det nu råka vara så att det blir köttfärs över så kan man alltid göra biffar och sedan frysa in.

Till fyllning hade jag i getost, köttfärs, stekt aubergin, persilja samt hemma gjort ströbröd.  

Börja med att koka paprikorna ala denté i vatten lika salt som medelhavet.  Lyft upp och skölj under rinnande vatten. Stek upp auberginen med olja, salt, peppar och pressad vitlök. Ställ åt sidan och låt det svalna.

Gör köttfärssmeten som om du gjorde köttbullar. Smula i osten, hackad persilja, lite citron, spiskummin, oregano, mejram, basilika, auberginen och chili (efter behag, tänk på att inte göra maten för stark, man ska bara ana hettan på slutet) samt salt och peppar efter behag. (Egentligen inte alls nödvändigt men man kan göra det)

Fyll paprikorna och ställ i en form. Häll över krossade tomater och en buljongtärning. Smula ytterligare ost (under locket) och ställ in i ugnen på ca 200grader i 20minuter eller tills osten har fått färg.

Inte den snyggaste uppläggningen, men oj vad gott det var!

Till efterätt åt jag nyskördade jordgubbar ute på balkongen. Med EN hemma skördad gubbe. Kan lova att jag var stolt och åt med andakt. Jag menar det finns inget så skönt som att odla själv och äta upp det man har producerat. Ren njutning för själen!

Trotts detta faktum att min jordgubbsplanta än så länge har producerat en mogen gubbe. .. ..  ^^

Nom nom nom!

Snart blir det tomater på min planta samt krasseblommor att ha i salladen! 

Ber om usräkt för att inlägget blev kapt på mitten men jag tycket detta recept förtjänade ett eget utrymme. dessutom såg det bättre ut att dela än att slå i hopp. Tack för att ni tog er tid och lycka till med matlagningen!
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar