lördag 18 juni 2011

 

Jag har dom senaste dagar varit ute på road tripp fotat en hel del och samlat inspiration till mina målningar. Jag blir i sådana fall väldigt fokuserad på vad jag gör och allt anat försvinner. Där av mitt bortfall här på bloggen.

Jag har i dagarna köpt mig ny färg och målat en hel del färg kartor. Många skulle säkert säga att det är onödigt att göra kartor MEN jag tycker det är en viktig bit i att lära känna materialet. 

Pedantiskt kaos som ni kan se 

Om man inte kan blanda färg blir arbetet så himla mycket svårare. Nu kan man bara ta fram sina kartor, titta på motivet och bestämma sig för den färgen man vill ha ( ligger närmast) På så sätt slipper man blanda i onödan och slösa en massa. Samtidigt om man har ett vettigt system i sina kartor, så är det även tids sparande. 

Jag brukar skriva färgens namn hur jag har blandat och med vilka färger. Jag gör även en skala från mörkt till ljus, på så sätt ser man hela spektrumet av färgens kapacitet.

När jag så har blivit ”Vän” med färgen är det bara att skapa lös. Jag gjorde dessa målningar bara för att leka av mig och experimentera.

Så här kan det gå när handen jobbar och huvudet är i andra tankar. Finns säkert nån där ute som kan göra en analys av mig enbart genom att titta på bilderna.


Sedan blev det en seriösare målning som jag kanske kan utveckla. Har en ide att skriva en dikt över målningen och ha havet som bakgrund. Men jag vet inte.... 

tycker själv att bilden har sin charm i all sin enkelhet

Igår började jag på ett lite större projekt som jag hoppas blir bra. Han bara grunda med oljefärg men än så länge ser det bra ut. Fick inspiration från en av mina resor. Jag vill ha denna tavla stämningsfull men ändå lite kuslig.  Jag känner för att göra väggen mjuk (inte så hård som originalet) och en känsla av betong. Tror inte att jag kommer att lägga in ”sten” känsla. Just nu känns tavlan väldigt ljus men jag kommer att lägga på flera tunna lager, tills jag känner att motivet har rätt färg.



Originalet och första grov skissen

Som jag nämnde tidigare kommer denna bild från en foto serie som jag tog här i veckan. Nedunder kommer lite fler bilder från samma kväll. Även bilden på bloggens ”framsida” är tagen den kvällen.  Experimenterade en hel del med fart, ljus samt med lång slutar tid. Vet dock inte om just dem bilderna blev så lyckade men övning ger trotts allt färdighet, eller… Kanske i framtiden får vi hoppas =)




litet axplock av bilderna

Så där nu har jag skrivit om konsten.  Kanske lite skönhet på detta?  I måndags fixade jag naglarna och hade en allmän spa dag. Ni vet en sån där dag när sambon är borta och man är ensam hemma.  Jag passade även på färga håret och läsa in mig på 50-tals frisyrer.

Nygjorda naglar och ny hårfärg. Dock är kjolen inte så smickrande för mig. Ser rätt stor ut på bilden.

Så på tisdagen snodde jag upp mitt hår i victroy rolls. Tycker själv att det blev snyggt med min nya hårfärg och att jag sparade slingor där fram.

Som avslutnings ord på detta inlägg vill jag bara visa upp mitt nya fynd. Denna servis består av 11 koppar och fat och är så bedårande sött. Är lite svag för "fur de lise" mönster. Jag tycker själv att det känns ryskt men kan även vara franskt ( med tanke på motivet) i vilket fall så kostade allt 100kr och jag är JÄTTE nöjd med mitt fynd.

Underbart kitschigt eller hur?!

Så nu får man komma på klassiskt teparty med hemmagjord marmelad, scones och allt fint upplagt på mitt kakfat! Nu blir det till att inviga kopparna, ha det gott!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar