lördag 19 februari 2011

Vad gör ni en lördag?

Jag passar på att teckna lite i blyerts. Håller som bäst på att teckna av mina blommor. Jag brukar använda mig av siktruta när jag ska teckna nåt med massa detaljer. Jag får då upp motivet snabbt och perspektivet blir rätt. Är faktiskt inte så svårt att teckna om man tar hjälp av en sådan. Annars brukar jag syfta fram proportioner, när det är lite större motiv.

Min siktruta av motivet

Jag mäter ut "inramningens kanter" och gör ett kors i mitten. efter det mäter jag upp samma ruta på mitt block och placerar korset riktigt. (är lite pyssligt, men med linjal går det fort) sen jobbar jag med en vattenfast penna och målar av motivet. Görs lättare om man blundar med ena ögat. När jag har fått upp formen överför jag den till pappret. Här kan man mäta på rutan och sedan mäta på pappret. Jag kör ofta på känn och höftar lite. (vill ju inte att det ska se ut som ett fotografi) Sen fyller jag i skuggor och jobbar mig framåt tills det är klart. Mest använder jag rutan för att "träna" mig på formen. Lite fusk skulle kanske folk säga, men alla yrken har sina "hemligheter". Vad skulle vi konstnärer göra utan genvägar??

Är inte klart på långa vägar, men ni förstår principen.


Hade glömt hur påfrestande det är att måla. Måste göra massa pauser i tecknandet. Känner att jag börjar få en smygande huvudvärk. Ska koka mig en kopp te nu, måla naglarna och sen läsa en god bok. Håller som bäst på att plöja igenom " Lev Tolstoj Anna Karenina" Vet inte om kärlekshistoria är min grej men njuter av att den är så välskriven samt miljö skildringarna. Får återkomma med en recension när jag har läst klart boken.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar