måndag 6 juni 2011

Lata dagar

Dom senaste dagarna har gått i pysslet tecken. Men jag har även hunnit med solande och bandande. Samt en tur ut till stugan för att hälsa på mina päron och för att fira en lite försenad mors dag. Vi tog med katterna ut då våran minsting precis har blivit kastrerad. Hon behöver lite extra tillsyn just nu. Blev så klart ett himla daltande med dom, men alla ni som är djurägare, vet att det är svårt att inte låta bli. I vilket fall som hälst blev mamma glad för sin present och bjöd på massa god mat. Den var precis så god som mammas mat är... alltså helt oslagbar :P

Här är jag, redo för pyssel och stranden

På Lördagen fick jag ett akut inlägg från en väninna som ville ha hjälp med rabarbermarmelad. Tydligen rådde det rena djungel i landet och en stor insatts behövde göras för att tämja den.
 Så matlagningsakuten/pysselproffset ställde så klart upp med en hjälpande hand! Åkte dit efter stugbesöket.

Här är plantan vi ska gå i krig med. Här är skörden när den är ansad och sköljd

Recept på Rabarbermarmelad
1 kg rabarber
1kg socker (jag tar lite mindre ca 7hg för syrligare konsistens)
2 vanijlstänger
ev vatten

1. Ansa och skölj rabarbern. Skiva upp dom i ca ½-2 cm stora bitar. 
2. Dela och skrapa upp vaniljstängerna med baksidan av en sked. 
3. Varva bitarna i en stor kastrull med socker och ev lite vatten.
4. Koka upp med lock på svag värme, låt det puttra i ca 20-30 minuter
5. Koka sakta utan lock och passa marmeladen under omrörning.

Här brukar jag göra i ordning burkarna genom att sänka ner dom i en stor kastrull med kokande vatten. När marmeladen har kokat ytterligare 10-20 minuter gör jag "marmelad testet" som går ut på att ta en liten sked av marmeladen. Klicka sedan ut den på en skärbräda och gör en skåra i mitten. Delar sig skåran och inte "växer" i hopp har marmeladen en perfekt konsistens. 

6. Häll upp marmeladen i väl rengjorda burkar för slut och ställ svalt. Ett knep som jag har lärt mig är att fylla helt upp och sedan ställa burken upp och ner. På så sätt får förslutingen ett naturligt vakuum och håller sig bättre.
7. Nu är marmeladen klar! Ät och njut eller låt den stå svalt och mörkt för ännu godare smak.

Allt måste noga vägas, så att receptet blir rätt, innan dom kommer i grytan. 

Nu är den klar, ska bara hällas upp på burkar.

Senare på kvällen var vi båda så svettiga att vi bestämde oss för att bada. Vi plockade upp min sambon och en kompis till mig. Efter en viss diskussion vann Lunedet som favorit plats. Dels för att dom har brygga men även för att det finns grill plats. Väl framme hade solen gått ner och det började blåsa upp. MEN det stoppade inte en badsugen asihontas utan det var bara att bita i hopp och kasta sig i vattnet. Undertiden tog sig brasan på grillhällen och blev precis lagom fin när vi kom upp. Maten bestod i hel lax i folie, färsk potatis och grov bugett. Måste bara tillägga att fisk-receptet är väl beprövat och jag lovar, den smakar som en dröm. Har lagt upp receptet i ett tidigare inlägg så om ni blir sugna är det bara att leta upp det och pröva det.

Solen var på väg ner när vi åkte ut.

Potatisen ligger på tillredning. Fisken åkte på när glöden var fin

När vi kom upp var fisken klar. Det tog ca 30min för djupfrusna fisken att bli klar.

Min tanke här var att fortsätta skriva om vad jag hade gjort i dag. Men jag ser nu att inlägget börjar bli mastidontigt stort. Därför sparar jag den lilla godbiten tills i morgon. Däremot kan jag säga att den inehåller ett litet pyssel som man lätt kan sno i hopp på en eftermiddag. 

Håll ögonen öppna efter det inlägget så ses vi då.

God natt från mig och Cecilia. 
                        



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar