onsdag 14 september 2011

Funderade i dag på att skriva något riktigt kristiskt och svidande. Men desto mer jag funderade OM vad jag ville skirva dessto osäkrare blev jag i val av ämne. Ni förstår jag hade tanke på att försöka få denna blogg till att åtminstone ta sig några snäpp uppåt i IQ nivå. Så här kommer dagens inlägg.

Ni förstår jag blir lite irriterad på reklam och det är vad dagens inlägg kommer att handla om. Jag börjar med tv reklam som man ofta zappar förbi men på något underligt vis fastnar ändå.

Kommer ni ihåg den där reklamen som handlar om deodorant. Kvinnan i reklamen håller upp armarna för att riktigt visa upp sina ramhålor. På slutet av reklamen springer hon runt och dansar eller något åt det hållet.... Seriöst, hur ofta springer vi runt med armarna över huvudet och visar våra armhålor???! Det ser inte klokt ut och kvinnan i bakgrunden ser bara löjlig ut...

Sen finns det en annan reklam som jag AVSKYR! Man ser två barn som sitter och äter frukost. Det handlar om någon nyttig saft och flickan ritar på en pojkes mage. Vist allt är väl okej så här långt MEN varför är den 5-7 åriga flickan sminkad i mascara, fixat hår och uppklädd. Medans pojken (som är i samma ålder) är ruffsig i håret ( det är ju trotts allt en morgon scen) slarvigt klädd och helt utan smink. Jag blir så FÖRBANNAD att könsrollerna är så starka i denna reklam. Dels för att unga flickor förväntas vara prydliga, väluppfostrade och kloka. Varför kan inte flickor får vara lika ruffsiga i håret, lika sminklösa och lika slarvigt klädd som sina jämnåriga pojkar. Jag blir så fundersam och frågar mig "har vi inte kommit längre än så här?" Vart tog kampen vägen, vart tog idealet från 70-talet och vart i herrans namn är Pippi Långstrump när man bäst behöver henne?!

Pippi så härligt befriande, slarvig, självständig och fräck!


Åjo det finns massor av reklam filmer som antingen förlöjligar, driver med könsroller, är sexsistiska eller förskönar. Jag vill att nästa gång du ser på en reklam snutt (eller en bild) fundera på varför det ALLTID är en kvinna som är med i tvättmedels-reklamen, varför barn förlöjligas ( som den i max reklamen. Där är det meningen att alla ska dreggla över en hamburgare. MEN det är bara barn och djur som man verkligen ser dreggla... hur kommer det sig?) varför barnreklam visas i olika färger ( blå, svart, rött osv till killar. Rosa,vitt,lila till tjejer)

Fundera även på varför i nästan alla bilder på män (annonser om manlig parfym) måste det stå en halvnaken tjej i bakgrunden. Antingen trånande, klängandes eller utmanande på manen. Eller i vissa fall rent sexistiska....

Här har man i alla fall reflekterat över annonsen och dragit den ett snäpp vidare, medvetet. Vissa dagar älskar jag bilden för att den är så provencerande. Andra dagar (som i dag) tycker jag att den är så onödig.

Innan jag avslutar fundera på varför nästan alla familje reklamer handlar om den där typiska kärnfamiljen, där det inte finns ett spår smutts, inget stök i huset, alla är lyckliga, ingen skriker och barnen leker tysta i hörnet.... Seriöst i vilken värd lever reklam makarna i???!! har dom aldrig satt sin fot ute i det värkliga livet??!

Det mina vänner får mig att bli förbannad. Att jag oavsett vart jag vänder blickar blir matade av detta flöde av strunt. Att jag redan i tidiga år får veta vad som förväntas utav mig, att jag hela mitt liv måste böja mig för detta och att jag ser eländet, förstår att det är elände men kan inte göra något åt det. Likt förbannat blir jag påvärkad av detta.

Nu kommer någon klok person att säga " varför stänger ni inte av tv?" Hur ska jag svara med det? Jo vist jag kan stänga av tvn, jag kan blunda och vara blind i mitt liv. MEN jag kan även välja att öppna ögonen, reflektera och tänka fritt som en egen individ. Vilket väljer du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar